Hasselnötsbröd med fikon och rågkross.


posted by Helena on ,

No comments



Alla bröd blir inte vackra bröd. De blir lite ojämna och kantiga i formen. Men de bröden är ofta otroligt goda på insidan. Hasselnötsbrödet med rågkross och fikon var inget undantag. Receptet efterfrågades på Facebook så jag delar gärna med mig!

Ett experimentbröd som blev bra på första försöket. Det fick jäsa i kylskåpet under natten. En liten smula jäst tillsatte jag. Mest för att ge det lite skjuts. Jag provade att rosta hasselnötterna för att få mer smak. Du kan om du vill ta bort skalet från nötterna efteråt. Jag gjorde det inte denna gång.

Jag blandar alltid i frukt och nötter sist. Blandas dessa i direkt är risken för mjölfickor runt nötterna och frukten stor.

Ett stort bröd.

3 timmar innan:

Blanda 1 dl rågkross med 1 1/2 dl kokhett vatten i en skål. Låt stå under platsfolie och svalna.

Rosta ca 1 dl hasselnötter i en torr het stekpanna ett par minuter. Låt dem svalna. Hacka dem sedan grovt.

Bakdags: på kvällen eller morgon.

100 g rågsurdeg.
En smula jäst, 4-8g
270 g vatten
Rågkrossskållningen.
500 g vetemjöl special.
5 stora mjuka fikon, gärna ekologiska. Grovt hackade.
Hasselnötterna
1 tsk salt

Blanda surdegen med en del vattnet och smula ned lite jäst. Lös upp det och tillsätt resten av vattnet. Blanda i mjölet och låt gå i maskin på låg fart ca 3 minuter. Tillsätt sedan saltet och låt degen gå 3 minuter till. Blanda sedan ned frukten med en träslev och låt degen stå framme 15-20 minuter innan du ställer in den i kylskåpet och låter den jäsa under natten eller dagen.

Tag fram degen och sätt samtidigt på ugnen till 300 grader. Ställ samtidigt in en plåt i ugnen på nedersta falsen.

Låt degen vila i bunken en stund, ca 15 minuter innan du tar upp den på mjölat bakbord och plattar ut den försiktigt. Vik in långsidorna mot varandra och sedan kortsidorna så du får en avlång limpa. Lägg med skarven nedåt i en avlång brödform. Låt jäsa runt 30 minuter.

Skjutsa in brödet i ugnen på plåten. Spreja med lite vatten och sänk temperaturen till 250 grader. Efter 5-10 minuter öppnar du luckan och vädrar ur lite ånga. Grädda till 96 grader innan du tar ut brödet och låter det vila på galler under en bakduk. Om brödet ser ut att få mycket färg under gräddningen kan du sänka temperaturen i ugnen till 220 grader.

Det här brödet tänker jag mig passar fint med ett smakrik ost och lite marmelad! Varför inte till en soppa nu i höstmörkret?

Leave a Reply