Chokladfondant


posted by Hasse on , , ,

No comments

Satt och kollade på "Hela sverige bakar" häromdan och blev sugen på att göra chokladfondant.
Så idag när vi ändå skulle laga lite god mat och ha lite lördagsmys med god middag och gott vin så passade jag på att prova. Hittade ett recept på nätet som verkade lovande men som jag modifierade då det var lite onödigt tillkrånglat. Here goes:

Chokladfontant
Ingredienser

100 g smör
150 g choklad 70%

1 ägg
2 äggulor
1/2 dl socker

Gör så här

  1. Hacka chokladen och smält ihop med smöret i ett vattenbad.
  2. Vispa ägg, äggulor och socker pösigt.
  3. Rör ner chokladsmeten i äggsmeten.
  4. Häll upp i 4 småformar.
  5. Grädda i 8-10 minuter beroende på ugnen.
Jag hade mina inne i 9 minuter tills ytan var matt och visade tendenser till att spricka upp.
Kanske hade dom tjänat på att stå inne nån liten stund till men dom var ändå fint gräddade runt om och härligt krämiga i mitten. Serverades med frysta blåbär.

Viktigt är att använda riktigt bra choklad. Lindt Excellence 70% är min favorit.

 Hacka chokladen och smält ihop med smöret i ett vattenbad.
Vispa ägg, äggulor och socker pösigt.

Grädda i 8-10 minuter beroende på ugnen.

Servera med frysta blåbär.

Bra



Leave a Reply