Bakkväll på Ringvägen


posted by Helena on , , , , ,

No comments

Min dotter gillar att baka, helst söta saker. Jag gillar bröd. Därför gjorde vi både och i dag.

Dottern fick ta hand om "kärleksmums" på raw-vis. Lina har pratat gott om dessa. Hon gör för övrigt mycket annat gott i raw-stil. Receptet fick jag via Instagram av henne och det består av:

  • 3.5 dl sötmandel
  • 12 st urkärnade dadlar
  • 1 dl kakao
  • 3 msk koksolja
  • 1 tsk vaniljpulver
  • 1 krm salt
  • 3-6 msk vatten (lite i taget, allt kanske inte behövs. 
  • kokos till garnering. 
Mixa mandlarna till ett fint mjöl och mixa sedan i hop resten. Vattnet häller du i allt eftersom. Tryck sedan ut den kletiga smeten i en form, strö över kako och ställ i frysen innan du serverar!


Nu hade vi stora bekymmer att få smeten att gå i hop. Mixen började ryka efter ett tag. Men efter mycket om och men lite större dadlarbitar så ligger kakan i frysen! Jag tror jag kommer att mixa dadlarna innan jag häller i resten. Eftersom vi inte kunde hitta någon kokosolja på affären så tog vi vanlig olja. 


Brödet jag bakar i dag är ett bröd med mycket frön, pumpa, linfrö och sesamfrön. Grund på rågsur. Durum, vetesmjöl och fint rågmjöl. Jag tror det kan bli riktigt gott. Tanken är att göra sex frallor och ett formbröd. Det blir ett kalljäst bröd med lite jäst. Spännande. Blir det bra kommer receptet upp!

Trevlig lördagskväll till er. 

Leave a Reply