Med äpple och rostade valnötter.


posted by Helena on , , ,

2 comments

I bland sprutar brödideérna. Vad går att kombinera? Funkar det med färsk frukt?

För ett par helger sedan funderade jag på att baka ett bröd med äppelbitar, till skillnad mot brödet som Hasse bakade där han använt rivet äpple och äppeljuice. Nötter ville jag ha i, rosade hasselnötter och en grund på rågsurdeg.

Vid första bakomgången, på söndagskvällen insåg jag att det lilla grova rågmjölet jag hade hemma inte skulle räcka till att mata upp en exta stor surdeg. Friskade i stället upp min vetesurdeg. Några hasselnötter hade vi inte hemma men däremot valnötter efter saschertårtsbaket. Ett Ingrid-Marieäpple hade vi fått med oss från Rättvik. För att få lite mer tuggmostånd och mättnad i brödet tänkt jag tillsätta lite fint rågmjöl. Grunden kommer i från kvällsbrödet.

Så det fick helt enkelt bli ett ljust bröd på vetesurdeg, rosade valnötter och en härligt rött äpple! Blev det bra? Om! Nästa gång jag bakar det så ska jag tillsätta lite mer valnötter i brödet. Fördelen med detta brödet är man inte sätter en grund över natten utan gör det hela på morgonen och har bröd till kvällen!


















Prova ni med, ett bra sätt att göra av med lite äpplen.

1 bröd
190 nymatad vetesurdeg.
250 g ljummet vatten
50 g fint rågmjöl
400 g vetemjöl special
1 tsk salt
1 normalt stort skalat äpple i bitar (gärna svenskt, mer smak)
1 näve hela valnötter som rostats lätt i torr stekpanna
1 tsk salt

Blanda allt utom salt, frukt och nötter i degblandarens bunke. Kör på låg fart i ca 4 min. (Dubbla tiden om du inte kör med maskin). Tillsätt saltet och kör 4 minuter på halvfart. Tillsätt äpple och nötter och kör på medelfart i ytterligare 2-4 minuter. Du kan behöva hjälpa till att blanda frukt och nötter. Det tar ett tag innan det går i degen.

Jäsning i rumstemperatur: Låt degen vila en halvtimme. Vik sedan den en gång, vila 30 min, upprepa till sammanlagt 3 vikningar. Låt sedan degen jäsa upp en timme till. Sedan följ nedan efter stycket om kalljäsning.

Kalljäsning i kyl: Olja in en plastlåda och lägg ned degen i den. Låt den vila framme en till och en och en halv timme. Vik degen där den ligger i lådan och ställ sedan in i kylen över dagen. Ta ut ur kylen, vik degen ytterligare en gång och låt stå framme en timme i lådan.

Mjöla en jäskorg. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och vik i hop den till ett paket, och runddriv dden lite försiktigt innan du lägger ned den i jäskorgen med skarven nedåt. Låt jäsa ytterligare en timme eller tills det fjärdrar tillbaka lite lätt när du trycker på degen. Samtidigt sätter du på ugnen på 250 grader, stoppar in en plåt eller baksten.

Skjusta in brödet (utan jäskorg) spreja vatten i ugnen och låt stå 15 minuter innan du öppnar luckan och vädrar. Sänk sedan värmen till 200 grader och låt brödet stå tills det är 96 grader.


Det blir lite lilaaktigt invändning, ingen fara, det beror på valnötterna. För att förhindra det ska nötterna inte blandas så länge. Jag tycker inte att det spelar så stor roll faktiskt!

2 comments

Leave a Reply