Stenmalet mjöl från Ångsta kvarn


posted by Helena on , ,

No comments

För ett par veckor sedan fick jag bekanta mig med ett nytt trevligt mjöl. Ett stenmalet mjöl från Ångsta Kvarn, ett lokal kvarn inte många mil härifrån. Påsen fick jag av en kollega som tack för en burk rågsurdeg.
Mjölet var vid första anblicken lite mörkare i färgen och luktade som vetemjöl ska! Kollegan rådde mig att ta lite mindre mjöl vid bakningen än vanligtvis. Vilket jag gjorde när jag satte ett exprimentbröd på vetesurdeg med aprikos, fikon, rågkross och Ångsta mjölet. Även degen 
blev lite mörkare i färgen. Minskade med ungegär 50 g mindre mjöl.
Vet inte om det var mjölets förtjänst men brödet fick en lite annorlunda färg, både utanpå och innanför. Brödet kändes lite "grövre" än ett vanlig vetemjölsbaserat bröd och jäste upp fint. Ångsta mjölet har lika hög proteinhalt som vetesmjöl special från Kungsörnen. Proteinhalten bidrog till att brödet reste sig fint!
Stenmalet mjöl innebär att kornen kornen krossan mellan stenarna, då går delarna i sädeskornet isär som hela enheter. Beståndsdelarna i sädeskornet förblir då intakta och vitaminer och mineraler behålls.

Näringsinnehållet i mjölet per 100g är detta:
343 kcal
12g protein
64,7g kolhydrater
2,09g fett
6,6g kostfibrer

Ångsta kvarn har även andra intressanta mjölsorter och jag är nyfiken på deras rågmjöl! 

Leave a Reply