Enkelt kvällsbröd


posted by Helena on , , ,

No comments

I bland är det enklaste det godaste. Bara med lite smör på, direkt från ugnen på kvällen.


Gårdagsvällens bröd var ett sådant. Tanken var ett bröd på rågsikt, men det hade jag inte hemma och hade inte heller satt grunden på kvällen innan.  Det fick bli som det blev, riktigt gott! Prova ni med!

Ett lagom bröd
190 g rågsurdeg
250 g ljummet vatten
270g vetemjöl special
180 fint rågmjöl
1 tsk salt

Blanda allt med träslev i en stor bunke. Låt vila i 45 min, vik*, vila 45 min, vik, vila 45 min och vik en sista gång. Låt degen vila ca 2 timmar. Mjöla bakbord med grovt rågmjöl. Platta ut lite försiktigt och vik i hop och forma lätt till en boll. Mjöla en jäskorg och lägg ned brödet med skarven/verket nedåt. Låt jäsa under bakduk ca en timme eller tills degen dubblat sig i storlek. Sätt ugnen på 250 grader i god tid med baksten eller bakplåt i.

Skjusta in brödet och spreja vatten i ugnen. Vädra efter 15 min och sänk samtidigt värmen till 200 grader. Vädra sedan regelbundet och låt brödet stå till 98 grader, ca 30-40 min. Om brödet börjar se mörkt ut lägg på lite folie.

Självklart behöver man inte göra det på kvällen!

*Blöt dina händer och dra upp en sida av degen där den ligger i bunken, vik över degen, upprepa så du kommer hela varvet runt. Inte viktigt hur du viker utan att du känner att du spänner degen. På detta sätt bygger du spänst i degen, ett smidigt sätt när man inte använder bakmaskin. 

Leave a Reply