Ett fantatiskt kornbröd av @paindemartin


posted by Helena on , ,

1 comment

När jag började baka surdegsbröd var det med stor hjälp av Martins blogg och böcker.
Nu senast har jag provat hans kornbröd från nya bloggen. Ett bröd helt i min smak, med mycket tuggmotstånd och mycket frön. Ett perfekt bröd att baka i veckorna. Det sköter sig själv, tar tid men det är det värt. Sätter jag det i morgonkväll bakar jag av det på tisdagkväll och äter det till frukost på onsdagmorgon, för det mår som bäst att få vila över natten i bakduk. Minimalt med arbete, lägga matkorn och frön i blöt och sätta surdegen i annan bunke, låta vila över natten i rumstepmratur, blanda i hop allt lite snabbt i bunke och hälla över i form som sen jäser i kylen över dagen. In i ugnen och sen vila. Prova det!


Jag bakar som sagt en hel del, exprimenterar för att hitta egna bra recept. Ett bröd som jag ofta bakar är mina morotsbullar, goda frukostbröd som jag förbereder på kvällen innan och bakar av medans gröten kokar och frukosbordet dukas. Jag har gett bort recptet tillsammans med en klutt surdeg till en vän som bakar det ofta och nu sist har en annan vän Susanne fått det och gillar det! Det är roligt, tänk att något man svänger i hop även funkar hos andra! Så vill ni prova nåt gott och lyxa till det så prova! Recpet hittar du här!

1 comment

Leave a Reply